Nuoren naisen muotokuva

8.3.2020

Nuoren naisen muotokuva
Portrait de la jeune fille en feu
Ranska 2019
Ohjaus: Celiné Sciamma
Käsikirjoitus: Celiné Sciamma
Pääosissa: Noémie Merlant, Adèle Haenel, Luana Bajrami
K12
121 min
Puhuttu kieli: ranska

1700-luvun Ranska, Bretagne. Nuori, kuvankaunis maalari Marianne (Noémie Merlant) saa työtarjouksen tehdä muotokuvan Héloïsesta (Adèle Haenel) - tulevasta kihlatusta, jonka naimakauppoja ei voida solmia ennen kunnollista muotokuvaa. Hän matkustaa syrjäiseen saaristoon aatelistoperheen luo tapaamaan tytärtä, joka ei halua tulla maalatuksi. Kertomatta aikeistaan maalata muotokuva ja esiintyen seuraneitinä Mariannen ja Héloïsen välille syntyy erikoinen luottamussuhde, joka syvenee rannalla aaltojen räiskeessä. Miljöönä toimiva saari on kuin pakopaikka, jossa he löytävät toisensa ensimmäistä kertaa.

Céline Sciamman Nuoren naisen muotokuva on kuin hiljalleen etenevä taideteos: jännite tiivistyy kahden naisen välillä äärimmilleen ennen kuin he löytävät toisensa. Sciamma tarkastelee muotokuvan tavalla elokuvaa saaden katseen kiinnittymään valkokankaaseen kuin taideteokseen ja kuvan pienimpiinkin yksityiskohtiin. Mariannen tehtävä on maalata kuva Héloïsesta salaa, joten kamera tarkentuu lähelle hänen kasvojaan, korvannipukoihin, sormien muotoon ja ylähuulen kaareen.

Nuoren naisen muotokuva palkittiin Cannesissa parhaasta käsikirjoituksesta, eikä suotta. Vaikka elokuva kuvaa tarkasti ja intiimisti naisten suhdetta, Sciamma ei unohda hiljaisessa elokuvassa yhteiskunnallista näkökulmaa ja tarkastelee varsinkin dialogin kautta kysymystä naisen katseesta, taitelijan roolista ja naisen perspektiivistä sekä kokemuksista. Marianne on 1700-luvun Ranskassa erityinen, sillä hänellä on oma ura. Hän ei kuitenkaan koskaan yllä miestaitelijoiden tasolle, koska naisilta on kielletty miesten maalaaminen alastomina. Héloïse taas kamppailee järjestetyn avioliittonsa ja vastuunsa kanssa. Elokuvassa kaksi ihmistä löytää toisensa, mutta se tutkii myös kysymyksiä katseesta, vapaudesta ja loppujen lopuksi naiseudesta. Sciamman teos on hiljalleen etenevä, mutta tarkka teos rakkaudesta, taiteesta ja naisista. Jännite ei kertaakaan päästä katsojaa otteestaan.

Sandra Marjamäki



Kuvat: Filmikamari