Budapestin auringonlasku

17.11.2019

Budapestin auringonlasku
Napszállta
Unkari, Ranska 2018
Ohjaus: László Nemes
Käsikirjoitus: László Nemes, Clara Royer, Matthieu Taponier
Pääosissa: Juli Jakab, Vlad Ivanov, Levente Molnár
K12
142 min
puhuttu kieli: unkari, saksa

Euroopan 1900-luvun suurista tragedioista holokaustia elokuvassaan Son of Saul (Saul fia, 2015) kuvannut unkarinjuutalainen László Nemes jatkaa maansa historian käsittelyä elokuvallaan Budapestin auringonlasku (Napszállta, 2018). Nemes on unkarilaisen elokuvan uuden aallon ohjaajien Béla Tarrin ja Miklós Jancsón perillinen massoja kuvaavilla pitkillä otoillaan sekä kerronnallisella kompleksisuudella, joka jättää paljon katsojan oman tulkinnan varaan.

Budapestin auringonlasku rekonstruoi 1910-luvun Itävalta-Unkarin monikansallisen keisarikunnan nousevan metropolin pikkutarkalla tuotantosuunnittelulla ja syvätarkoilla laajakuvilla, joita jo F.W. Murnau hyödynsi varhaisessa klassikossaan Auringonnousu (Sunrise: A Song of Two Humans, 1927). Ajankuvaa vahvistavat klassinen musiikki, maalaustaide sekä muoti hulppeine pukuineen ja hattuineen.

Tarina ja kamera seuraavat tällä kertaa Írisz Leiteria (Juli Jakab), jota pidetään tulipalossa menehtyneen budapestilaisen hattukauppiassuvun ainoana hengissä olevana jäsenenä. Kaupunkiin töitä vanhemmilleen kuuluneesta hattukaupasta hakemaan saapunut Írisz joutuu törmäyskurssille sekä kaupan nykyisen omistajan Oszkár Brillin (Vlad Ivanov) että tälle vaikeuksia aiheuttavan rikollisjoukon kanssa, jonka johtajana Íriszin kauan kadoksissa ollut veli vaikuttaisi toimivan.

Íriszin henkilökohtaiseksi muodostuva etsintäretki sukunsa perintöön tarjoaa mahdollisuuden käsitellä urbanisoitumassa olevaa luokkayhteiskuntaa ja sen jännitteistä nousevan väkivallan vaikutusta eurooppalaisen sivilisaation rappioon. Elokuva näyttää, kuinka tämä ilmapiiri kärjistyi vuonna 1914 ensimmäiseen maailmansotaan, jonka kauheuksiin viitataan Stanley Kubrickin Kunnian poluille (Paths of Glory, 1957) kumartavassa kohtauksessa. Yhteiskunnan pahuuteen ajautumisen lisäksi Jakabin kasvojensa eleillä tulkitsema Írisz on miesvaltaisessa porvarisyhteiskunnassa elämästään hallinnan ottavan nuori nainen.

Elokuva toimii myös paralleelina Euroopan nykyisestä kireästä poliittisesta tilanteesta sekä faktionaalisuudesta ihmisryhmien ja aatteiden välillä. Nemes luo elokuvallaan kuvan menneisyydestä, mutta onnistuu olemaan rohkean pessimistinen muutokseen kykenemättömän yhteiskunnan tulevaisuutta kohtaan.

Tuomo Marttila

Esittelyteksti on muokattu aikaisemmin verkkolehti Film-O-Holic.comissa julkaistusta arvostelusta