A Hidden Life
Ohjaus: Terrence Malick
Käsikirjoitus: Terrence Malick
Pääosissa: August Diehl, Valerie Pachner
K16
174 min
Puhutut kielet: englanti, saksa, italia
A Hidden Life on ohjaaja Terrence Malickin paluu historiallisten suurtarinoiden pariin. Uransa alkuvaiheilta, 1970-luvulta alkaen Malick on lumonnut elokuvakansaa omintakeisella poeettisella tyylillään. Jos viime vuosina Malickin elokuvien narratiivi on ollut vähemmän konventionaalista, on A Hidden Life ohjaajan paluu suoraviivaisempaan elokuvakerrontatyyliin.
Eletään vuotta 1939. Franz Jägerstatter (August Diehl) on itävaltalainen maanviljelijä, joka elää vaimonsa Fanin (Valerie Pachner) ja kolmen tyttärensä kanssa pienessä ja rauhallisessa St. Radegundin kylässä. Itävalta on liitetty osaksi natsi-Saksaa, ja sodan välitön läheisyys alkaa tuntua myös vuoriston kätkemässä maalaiskylässä, kun kylän yli alkaa lennellä pommikoneita. Aikaa kuluu, kyläläisten asenteet muuttuvat ja Hitlerin politiikka alkaa saada kannatusta. Kun Jägerstatterit kieltäytyvät osoittamasta minkäänlaista tukea hirmuhallitsijaa kohtaan, kääntyvät kyläläiset pian heitä vastaan. Suurimmat ongelmat Jägerstätterit kohtaavat kuitenkin, kun Franz saa kutsun rintamalle. Kun Franz ei suostu vannomaan uskollisuutta Hitlerille, häntä vastaan nousee koko valtiokoneisto.
Malickin tapa nostaa historian kirjoista unohdettu Franz Jägerstatterin tositarina haastaa kulttuurillisia käsityksiämme siitä, miten hahmotamme omaa identiteettiämme historian kautta. Franz Jägerstatterin tekojen kautta voimme pohtia, millainen rooli yksilöllä on yhteisössä sen jäsenenä, millainen voima yksilön tarinalla on niin sanotussa suuressa kertomuksessa. Vaikka A Hidden Life on historiallinen kertomus, voidaan huomata, miten sen tapahtumat peilaavat myös nyky-yhteiskuntaa. Elokuvan moraalinen teema on suorastaan ajaton siinä, miten Franz joutuu pohtimaan moraalin ja eksistentialismin kysymyksiä epäoikeudenmukaisen yhteiskunnan edessä.
Vaikka elokuva onkin narratiiviltaan Malickin suoraviivaisin kymmeneen vuoteen, on se edelleen ehtaa malickia. Vaelteleva ja maalaileva käsivarakamera pysähtelee spontaanisti kuvaamaan arjen kauneutta sen pienissä hetkissä tai lapsien leikeissä ruispellolla heidän päittensä vilkkuessa vain juuri ja juuri kumartuvien tähkien seasta. Jyrkässä vastakkainasettelussa kohtaavat luonnon idyllinen maailma ja ihmisten julma ja likainen maailma, mikä on läsnä vahvasti myös elokuvan visuaalisessa kerronnassa. Biblikaaliset vastakkainasettelut lienevät puolestaan A Hidden Life -elokuvassa konkreettisimmin läsnä kuin missään muussa Malickin elokuvassa koskaan.
Kerronnallisena keinona käytetään Malickille tyypilliseen tapaan myös kertojaääntä, jonka saattelemana fragmentaariset kuvat irrottavat katsojan hetkessä ajasta ja paikasta toiseen. James Newton Howardin sävellykset ovat valtavan hienossa vuorovaikutuksessa Jörg Widmerin elokuvauksen kanssa, minkä vuoksi elokuvan tunnelataus hakeekin vertaistaan.
Petteri Kalin