After Yang

After Yang
Yhdysvallat 2021
Ohjaus: Kogonada
Käsikirjoitus: Alexander Weinstein
Pääosissa:  Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Malea Emma Tjandrawidjaja, Justin H. Min
K7
96 min
Puhuttu kieli: englanti

After Yang

Jaken (Colin Farrell) ja Kyran (Jodie Turner-Smith) Kiinasta adoptoidulle lapselleen Mikalle (Malea Emma Tjandrawidjaja) sijaisveljeksi ostetun kulttuurirobotti Yangin (Justin H. Min) tarkoituksena on muun muassa kertoa kiinalaista triviaa. Yangin rikkoutuessa sen rahallista arvoa harmitteleva Jake kokee hankaluuksia modernin elektroniikkavempeleen korjauttamisessa. Niinpä koko touhu osoittautuu yhtä kimurantiksi kuin iPhonen korjaaminen: sertifioitu Yang-korjaamo ei suostu ottamaan Yangia korjattavakseen, joten Jake joutuu viemään kapistuksen epäviralliselle piraattikorjaajalle, jonka työkalut nekään eivät pure Yangia kalvavaan mekaaniseen ongelmaan – kuolemaan. Lyhyen robottimuseovisiitin yhteydessä Yangin sisuksista löytyy yksityisyydensuojaa räikeästi rikkova laiton muistipankki, jonka sisällöstä löytyy materiaalia ties kuinka monelle Jerry Springer -shown tuotantokaudelle – niin hurjaa on ollut robotin kaksoiselämä!

Ennen kaikkea videoesseistään tunnettu korealais-amerikkalainen ohjaaja Kogonada on vasta viime vuosina alkanut kunnostautumaan kokopitkien elokuvien ohjaajana. Se ei suinkaan tarkoita, etteikö ohjaajalta löytyisi omaa uniikkia visiotaan. Juuri sopivan scifi lähitulevaisuus näyttäytyy katsojalle lämpimänä muistojen alttarina, jonka melankolinen pohjavire tuntuu rauhoittavalta kuin teehetki ystävän kanssa. Muistot kuvataan muistajasta riippuen kuvasuhdetta muuttamalla, ja Kogonada saavuttaa sen muistikuvien unenomaisuuden, mistä tavallinen flashback-autööri voi vain uneksia. Siltikään Kogonadan käsissä elokuva ei menetä otettaan todellisuudesta. Menetyksen tuskan tulkkeina toimivat näyttelijät Farrell, Turner-Smith ja Tjandrawidjaja suorastaan hehkuvat Kogonadon ohjauksessa. Myös Justin H. Min näyttelee uskottavasti elotonta ruumista.

Roboteilla on yleisesti elokuvissa kaksi funktiota: joko ne ovat ihmisyyden peilejä tai niitä vastaan taistellaan ihmiskunnan raunioissa megalaserkonekivääri kourassa. After Yangissa robotinfunktio on vahvasti ensimmäinen ja siinä onkin havaittavissa piirteitä sellaisista sydänkieliä koskettavista elokuvista kuin Her (2017) ja Robotin elämää (1999). Jaken suhtautuminen robottiin on puhtaan materiaalinen, kun taas Mika kokee Yangia kohtaan suorastaan sisarellista rakkautta. Raja tuntevan eliön ja teknisen aparaatin välillä hämärtyy elokuvan kuluessa ja se nostaa esille liudan iänikuisia eksistentiaalisia kysymyksiä, joihin vastaamisen After Yang jättää kuitenkin muiden elokuvien tehtäväksi. Sen sijaan se kysyy, mitä meistä jää jäljelle kuoleman jälkeen. Yangin ihmisyyttä pohditaan vielä robotin rikkoutumisen – vai pitäisikö sanoa kuoleman –  jälkeenkin. Elokuva kertoo lopulta menetyksestä, omaisuuden tai omaisen, ja siitä kuinka käsityksemme menetetystä asiasta kietoutuu pitkälti muistoihimme.

Miikka Kärkkäinen

Kuva: Filmikamari