Bones and All

Bones and All
Yhdysvallat, Italia 2022
Ohjaus: Luca Guadagnino
Käsikirjoitus: David Kajganich, Camille DeAngelis romaaninsa pohjalta
Pääosissa: Taylor Russell, Timothée Chalamet, Mark Rylance, Kendle Coffey, André Holland, Chloë Sevigny
131 min
K18
Puhuttu kieli: englanti

Camille DeAngelisin nuortenkirjaan perustuva Bones and All (2022) yhdistelee ohjaaja Luca Guadagninon aiemmista töistä tuttuja elementtejä, kuten rakkautta (Call Me By Your Name, Kinokoplan sarjassa 2018) ja verta (Suspiria). Elokuva kertoo kahden yhteiskunnan normeihin sopimattoman nuoren matkasta halki 1980-luvun Amerikan Keskilännen.

Maren (Taylor Russell) tuntee olevansa erilainen, koska hänellä on vahva halu syödä ihmislihaa. Marenin isä (André Holland) opettaa tyttärelleen, että hänen halunsa ovat pahoja ja ne tulee piilottaa. Eräänä aamuna Maren huomaa isänsä häipyneen, jättäen jälkeensä tyttärensä syntymätodistuksen, jonka avulla Maren lähtee tien päälle etsimään kadonnutta äitiään (Chloë Sevigny). Maren on tähän saakka ajatellut olevansa ainoa ihmislihan makuun päässyt yksilö, mutta matkallaan hän törmää kaltaiseensa, yhteiskunnan marginaalissa elävään Leehin (Timothée Chalamet), joka tarjoutuu auttamaan Marenia äitinsä etsimisessä. Karttakirjan sivut kuluvat ja ihmislihalla herkutellaan, kun Maren ja Lee rakastuvat matkallaan halki Keskilännen.

Kannibalismin kuvaus elokuvissa on ollut joko viidakkoheimojen parissa temmeltämistä (Cannibal Holocaust, Green Inferno) tai eliitin makaaberin harrastuksen kuvausta (Cannibal Club, Silence of the Lambs). Kannibaali on ollut joko villi tai ultrasivistynyt. Vasta viime vuosina kannibalismin esittäminen on saanut arkisempia sävyjä, esimerkiksi Kinokoplan viime sarjassa nähdyn Titanen ohjanneen Julia Ducournaun elokuvassa Raw (2016) kuvataan eläinlääketieteen opiskelijan fuksivuotta. Bones and All jatkaa tätä arkisen ihmissyönnin kuvausta kohtaan noussutta laajempaa mielenkiintoa. Elokuvassa ihmisiä syödään hyvinkin arkisesti, kalsareissa, pyjamabileissä, maissipellossa ja huoneiston lattialla. Päästäkseen mahdollisimman naturalistiseen lopputulokseen elokuvantekijät kysyivät patologilta miltä ihmisen syöminen oikeasti näyttää?

Siinä missä naturalistinen ote ihmissyönnin kuvauksessa saattaa aiheuttaa vatsanväänteitä, on kuvaaja Arseni Khachaturan Keskilänsi luonnollisen kaunis koko värikyllyydessään. Filmille kuvattu Bones and All on yksinkertaisesti upea. Kauniin kuvauksen lisäksi elokuva tarjoilee arkista periodiestetiikkaa. Ohjaajan luottotekijät maskeeraaja Fernanda Perez ja puvustaja Giulia Piersanti ovat tehneet hienoa työtä. Perez työsti hahmoja tapahtumaosavaltioissa otettujen valokuvien pohjalta: esimerkiksi Marenin isä näyttää täysin samalta, kun eräässä aikakauden perhevalokuvassa, jonka tekijät löysivät. Maren kukkamekoissaan ja Lee naisten villatakissa sekä revityissä farkuissa ovat romanttisen grunge -lookin ruumiillistumia, yhtä pehmeitä kuin elokuvan vienot auringon sävyt.

Elina Järvinen

Kuva: Mediapass Warner Bros. Finland