Crimes of the Future

Crimes of the Future
Kanada, Kreikka, Iso-Britannia 2022
Ohjaus ja käsikirjoitus: David Cronenberg
Pääosissa: Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Scott Speedman, Welket Bungué
K16
107 min
Puhuttu kieli: englanti

Kinokopla ylpeänä esittää osana syyssarjaansa kanadalaisen auteurin ja ruumiskauhun oppi-isän David Cronenbergin uusimman elokuvan Crimes of the Futuren (2022). Ohjaajan teoksia on nähty kerhossa jo vuonna 1987 esitetystä The Dead Zone – Viimeinen Yhteys (1983) elokuvasta alkaen.

Lähitulevaisuudessa ihmisevoluutio on ottanut harppauksia ja alkanut kehittää uudenlaisia elimiä, joiden esittelystä, poistamisesta ja luetteloinnista on tullut taidetta. Performanssitaiteilijapariskunta Saul Tenser (Viggo Mortensen) ja Caprice (Léa Seydoux) leikkaavat julkisissa esityksissä Saulille kasvavia uusia elimiä antaen niille merkityksen ja tatuoinnin. Pariskunnan toimista kiinnostuvat Kansallisen elinviraston työntekijät Timlin (Kristen Stewart) ja Wippet (Don McKellar) sekä uusi siveyspoliisi agentteineen (Welket Bungué). Poikansa Breckenin menettänyt ja radikaalia evolutionistista ryhmää johtava Lang (Scott Speedman) taas haluaa Tenserin avulla tehdä ryhmänsä eettisyyden rajoja venyttävästä toiminnasta julkista, jonka seuraukset olisivat vallankumouksellisia.

Crimes of the Futuressa Cronenberg on luonut omaperäisellä alkuperäisideallaan kiehtovan maailman Kreikan hylättyihin rantakortteleihin. Ihmisyyteen sekä filosofisesti että fyysisesti pureutuva elokuva haastaa katsojansa monella tasolla. Elokuvassa flirttaillaan ihmisevoluution, ilmastonmuutoksen sekä teknologisen etiikan kanssa. Täysin puhtaalta pöydältä Crimes of the Future ei syntynyt vaan Cronenberg on kehitellyt elokuvansa aihetta 1970-luvulta lähtien samannimisen varhaisen teoksensa muodossa.

Elokuva ei päässyt suunnitellusti tuotantoon Crashin (1996), eXistenZin (1999) ja Spiderin (2002) jälkeen 2000-luvun alussa vaan sitä saatiin odottaa lähes 20-vuotta. Hyvä näin, sillä ohjaajan paluu ruumiskauhuun viittaavaan ja filosofisia kysymyksiä esiin nostavan draaman pariin tuntuu varttuneemman tekijän työltä. Mukaan on tietysti saatu Cronenbergin uuden vuosituhannen muusa Viggo Mortensen, jonka karisma hehkuu mustan hupun alta.

Yhtä isossa roolissa nähtävä Léa Seydoux tarjoaa voimakkaan vastinparin Mortensenille. Hänen Capricea ajava taiteentekemisen halu nousee elokuvan kantavaksi teemaksi. Performanssiesityksissä ja niiden kutsuvierastilaisuuksissa minglaavat hahmot korostavat taiteenteon banaaliutta, mutta myös rohkeutta paljastaa ja ennakoida uudenlaisia yhteiskunnallisia virtauksia. Filosofi John Locken tabula rasa –ajatus siirretään elokuvassa ihmisruumiisiin, jotka kipukynnyksen poistuttua hakevat uudenlaista merkitystä kirurgiasta, joka on korvannut perinteisen seksin.

Cronenbergin tahti ei näytä hidastumisen merkkejä vaan yleisöjä Cannesista alkaen kohahduttanut Crimes of the Future on antanut hänelle uudenlaista paloa ja seuraava elokuva The Shrouds on jo tuloillaan (kannattaa seurata myös hänen poikansa Brandonin elokuvia). Tulevien sarjojen Cronenberg-elokuvia odotellessa, älkää tukehtuko popcorneihinne!

Tuomo Marttila

Kuva: Cinema Mondo