Eraserhead

Eraserhead
Yhdysvallat, 1977
Ohjaus ja käsikirjoitus: David Lynch
Pääosissa: Jack Nance, Charlotte Stewart, Allen Joseph
K16
90 minuuttia
Puhutut kielet: englanti
Tekstitetty suomeksi.

Elokuvan pääosan esittää Jack Nance, joka taitaa näyttelemisen lisäksi psykomagneettisen tuijotuksen.

Believe it or not, Eraserhead is my most spiritual film.

Eraserhead (1977) on Lynchin esikoisteos, jonka Lynch ohjasi kun hänen vaimonsa odotti parin ensimmäistä lasta. Filmi antaa intiimin katseleman Lynchin tuolloiseen mielenmaisemaan.

Eraserheadin maailmassa tulevan puolison tukeen ei ole luottamista, lapsi on läpitunkeva, kammoksuttava voima ja puolison vanhemmat eivät voi lopettaa tungettelua, joka lähenee perversiota. Tehdaskaupunki huutaa läpi yön, kun lapsi jonka pitäisi olla elämän ilo osoittautuukin työläämmäksi kuin kukaan uskalsi kertoa, eikä mikään nuoren parin elämässä vastaakaan odotuksia. Unettomuus kalvaa ja todellisuus alkaa sekoittua stressiuneksi, jossa kehdossa piinaava lapsi niiskuttaa.

Yhdysvaltalainen ohjaaja koskettaa debyytissään kokemuksia isyyden pelosta ja miten vahvasti teollistuneessa Philadelphiassa asuminen vaikutti nuoreen mieheen. Filmi itsessään uhkuu surrealismia. Hahmojen pidättäytynyt asennoituminen saa katsojan pidättämään hengitystä.

“Dear mom and dad, please don’t see the film Eraserhead…and don’t tell anyone I did” David Lynchin jättämä viesti vanhemmilleen Eraserheadista. Kuva kirjasta Room to Dream, David Lynch ja Kristine McKenna.

Kuten kaikki elokuvamaailmaa seuraavat tietävätkin jo, David Lynch menehtyi tammikuussa 2025. Lynch tunnettiin tinkimättömänä visionäärinä, joka ikuisesti muutti TV-historiaa Mark Frostin kanssa Twin Peaksillä. Taidemaalarina Lynch näki elokuvauksen keinona herättää omat maalauksensa henkiin.

Eraserheadin olikin alunperin tarkoituksena olla Lynchin maalaukseen Gardenback perustuva elokuva, mutta käsikirjoitus ei vetänyt American Film instituutissa epälineaarisuutensa vuoksi. Sen sijaan saimme Eraserheadin. Lynchin maalauksessa esiintyy kyyryinen hahmo, sekä hyönteinen, joka symboloi miehen kasvavaa seksuaalista himoa omaa naapuriaan kohtaan.

Lynchin maalaus Gardenback. Yksityiskokoelmasta.

Gardenbackin vaikutus kummitteleekin Eraserheadissa viehättävän naapurin muodossa, sekä eritoten myöhemmin julkaistussa Blue Velvetissä (1986) monin temaattisin keinoin. Lynchin tuotannossa onkin syytä muistaa kuinka monta projektia häneltä jäi kesken, tai jopa täydellisen hämärän peittoon. Projektit yhdistyvät aina mitä mutkallisin keinoin keskenään ja ilmenevät kummallisella, epälineaarisella tarinankerronnalla, kun ideat jalostuvat ajan myötä ja saavat uusia näkökulmia.

Meillä koplalaisilla on suuri kunnia päästää teidät katsojat kokemaan Eraserheadin kuumeuninen, tulkinnallinen maailma ja aloittaa juhlahumumme lynchiläisissä tunnelmissa. Tämä näytös on suositeltavaa jättää välistä jos ajatus vanhemmuudesta viehättää!