Triangle of Sadness

Triangle of Sadness
Ruotsi, Iso-Britannia, Ranska, Saksa, Meksiko, Turkki, Kreikka, Yhdysvallat, Sveitsi, Tanska, 2022
Ohjaus ja käsikirjoitus Ruben Östlund
Pääosissa: Harris Dickinson, Charlbi Dean, Dolly de Leon, Zlatko Burić, Woody Harrelson
K12
147 min
Puhuttu kieli: englanti

Triangle of Sadness

Kinokoplan kevätsarjan 2023 avaa Ruben Östlundin ohjaama Triangle of Sadness (2022), joka palkittiin Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnolla, Kultaisella palmulla. Östlund voitti kyseisen palkinnon myös vuonna 2017 elokuvallaan The Square (Kinokoplan sarjassa keväällä 2018). Östlundin kahden aiemman ohjaustyön, taidemaailman teennäisyydestä huumoria ammentaneen The Squaren (2017) ja keskiluokkaisen perheen dynamiikkaa eritelleen Turistin (2014) tavoin myös Triangle of Sadness pureutuu hyväosaisen nykyihmisen elämään satiirin keinoin.

Instagram-mallien Carlin (Harris Dickinson) ja Yayan (Charlbi Dean) parisuhdetta koettelevat riidat, joiden aiheena ovat sukupuoliroolien asettamat odotukset ja raha-asiat. Pariskunta saa Yayan sponsorin kautta ilmaisliput luksusristeilylle, jossa he tutustuvat jahdilla lomaileviin superrikkaisiin, joiden naurettavan turhamaiseen elämäntapaan elokuvan satiirinen piikki etupäässä kohdistuu.

Triangle of Sadness erottuu edukseen etenkin omalaatuisen ja varsin laajan hahmokaartinsa ansiosta, joiden eksentristen luonteiden yhteentörmäykset iskostavat elokuvan absurdeilla kohtauksilla ja piikikkäällä huumorilla. Mieleenpainuvimpiin henkilöhahmoihin kuuluvat eripuraisen mallipariskunnan lisäksi muun muassa viinaan menevä ja Marxia siteeraava merikapteeni Thomas (Woody Harrelson), kieron huumorintajun omaava venäläispohatta Dimitri (Zlatko Burić), yksinäisyydestä kärsivä suomalaistaustainen IT-miljonääri Jarmo (Solsidan-sarjasta tuttu Henrik Dorsin), sekä jahdin hierarkian pohjalla puurtava siivooja Abigail (Dolly de Leon), joka ei tilaisuuden tullen epäröi havitella korkeampaa asemaa.

Vaikka Triangle of Sadnessin tarjoama huumori onkin pikimustaa, läpeensä absurdia ja ajoittain jopa irvokkaaksi yltyvää, niin sen taustalla tuntuu kuitenkin vaikuttavan pohjimmiltaan vilpitön, etenkin eriarvoisuuteen pureutuva yhteiskunnallinen kritiikki. Tässä suhteessa luksusjahdin varakkaat vieraat ja työväenluokkainen henkilökunta vertautuvat kapitalistisen yhteiskunnan luokkajakoon.

Triangle of Sadnessin käänteiden täyteinen loppupuoli jatkaa yhteiskunnallisen allegorian linjalla maalaten kuvan arvaamattomasta maailmasta, jonka myrskyiltä edes ylellisen elämän kuplaansa tuudittautuneet miljonäärit eivät ole turvassa. Elokuvan temaattinen väkevyys kulminoituu alati ajankohtaiseen kysymykseen: Onko toisenlainen yhteiskunta mahdollinen, ja mitä sellaisen alulle paneminen edellyttäisi?

Miika Soini

Kuva: Filmikamari